BBM3410-2021-MINGGU 5- ASAS FOTOGRAFI (FLATLAY)

ASAS FOTOGRAFI (FLATLAY) - Halaman 79


RUJUKAN
Normaliza Abd Rahim (2019). Multimedia dalam Bahasa. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.


        Assalamu'alaikum dan selamat sejahtera semua! Baru-baru ini saya ada belajar tentang cara untuk mengambil gambar/foto daripada pelbagai sudut. Kaedah ini dipanggil flatlay.
Di dalam buku teks Multimedia dalam Bahasa, Prof. Dr. Normaliza menjelaskan tentang 4 jenis flatlay, iaitu;
  • Flatlay - kedudukan kamera pada sudut 90°
  • Half flatlay - kedudukan kamera pada sudut 45°
  • Quarter flatlay - kedudukan kamera pada sudut 22.5°
  • Zero flatlay - kedudukan kamera pada sudut 0° (kamera diletakkan betul-betul di atas lantai atau meja)

 

Jadi, saya telah mengambil beberapa foto-foto makanan dan item yang lain mengikut sudut-sudut tersebut dan saya masukkan kesemuanya ke dalam bentuk video. Berikut merupakan video persembahan fotografi flatlay saya. Selamat menonton dan jangan lupa untuk tekan butang like dan subscribe YouTube saya! 😊


Pautan video penuh di YouTube : https://youtu.be/gLPrrMLLfdA

(Emel : abandon.ashleyy@gmail.com)


Gambar Kehadiran

Pautan Channel Youtube Prof. Dr. Normaliza : https://youtube.com/channel/UCU5waV0XpmodXKxuKwMs00Q

Ulasan