BBM3410-2021-MINGGU 4- CERITA SOSIAL
CERITA SOSIAL - Halaman 42-62
RUJUKAN
Normaliza
Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi.
Kuala Nerus: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.
Jadual Golongan Kata dalam Cerita Sosial
Judul |
Teks |
Tema |
Sampel/Bahan |
Jenis |
Nenek dan Datuk |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Nenek, datuk, ibu, bapa, Imran,
Madinah, Aisyah, Alim |
Penceritaan |
Saya
yang Istimewa |
Cerita
pendek |
Kekeluargaan |
Nenek,
datuk, ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim |
Penceritaan |
Keluarga |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Ibu, bapa, Madinah, Alim, Imran, Aisyah |
Penceritaan |
Hati |
Cerita
pendek |
Kemasyarakatan |
Ibu,
cikgu, Alim, rakan-rakan |
Penceritaan |
Jiran |
Cerita pendek |
Kejiranan |
Ibu, Alim, Aisyah, Imran, Madinah, Sulaiman |
Penceritaan |
Jadual 3: Kandungan dalam Cerita Sosial
Konteks dalam Cerita Sosial
Judul |
Tatabahasa |
Latar |
Emosi |
Nenek dan Datuk |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Kampung nenek dan datuk |
Gembira, rindu, sedih, marah, keliru,
puas hati |
Saya
yang Istimewa |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah
ibu dan bapa |
Gembira,
puas hati, sedih |
Keluarga |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan bapa |
Gembira, resah |
Hati |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Sekolah,
rumah, jiran |
Gembira |
Jiran |
Penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu bapa dan jiran |
Gembira, simpati, ambil berat, sedih |
Jadual 4:
Konteks dalam Cerita Sosial
Andaian dalam Cerita Sosial
Judul |
Pendapat |
Perujukan |
Pesoalan |
Nenek dan Datuk |
·
Alim menangis kerana dia berpendapat
itik dan ayam sudah tiada. ·
Alim juga sangka bahawa rumah dan datuk
sudah tiada |
·
Nenek dan datuk berlari mendapatkan
Alim yang menangis di tepi reban. ·
Alim merujuk kepada ketiadaan itik dan
ayam punca dia menangis ·
Nenek memujuk Alim dengan menunjuknya
reban baharu. |
·
Nenek dan datuk bertanya kepada Alim
mengapa dia menangis di sebelah reban. ·
Alim mempersoalkan ketiadaan itik dan
ayam di dalam reban. ·
Ibu bapa Alim hairan dan sedih melihat
Alim sering menangis tanpa sebab. |
Saya
yang Istimewa |
·
“Bapa
tahu, Alim, abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah gemar makan buah-buahan.” Bapa membeli banyak buah-buahan di
pasar tani kerana tahu kesukaan anak-anaknya. |
·
“Ada
buah rambutan, ada buah durian, ada buah manggis, ada buah langsat, ada buah
duku dan banyak lagi.” Buah-buahan
yang disenaraikan merujuk kepada buah-buahan tempatan. |
·
“Di mana
beli buah-buahan ini, bapa?” Persoalan
ini ditanyakan oleh Imran yang merujuk kepada buah-buahan yang dilihat
olehnya. |
Keluarga |
·
Alim akan memastikan dia sentiasa akan
mengingati ahli keluarganya seperti mengingati naam keluarganya. |
·
Alim belajar membuang sampah dan
menyapu dengan tunjuk ajar daripada abang dan kakaknya. |
·
Alim seorang kanak-kanak istimewa yang
mampu untuk melakukan kerja seperti kanak-kanak normal yang lain walaupun kadang-kadang
dia gagal melakukannya. |
Hati |
·
“Ibu
tahu Alim akan belajar dengan rajin.” Alim
merupakan anak yang pandai dan mendengar kata. Ibu tahu bahawa di sekolah,
Alim pasti akan belajar dengan bersungguh - sungguh. |
·
“Cikgu
Anis mengajar Alim untuk hormat pada orang tua. Cikgu Anis mengajar Alim
untuk tunduk apabila berjalan dihadapan orang tua.” Pernyataan
di atas merujuk kepada nilai murni serta sikap yang baik dan perlu dituruti
sebagai tanda hormat kepada orang tua. |
·
“Semalam,
ibu beritahu hari ini hari lahir Alim. Alim tidak faham apa itu hari lahir.” Alim
tidak faham dan tertanya-tanya apa itu hari lahir. Dia hanya menurut kata ibu
dan membawa kek cawan ke sekolah untuk diberikan kepada rakan-rakannya. |
Jiran |
· Mungkin juga, adik-beradik Alim tertanya-tanya bilakah Alim akan sihat dan mengapakah Alim selalu sakit. Mereka tidak pasti dengan keadaan sebegini.
|
· Alim: - Seorang yang pemurah. - Jiran yang baik hati. - Abang kepada Aisyah. - Kanak-kanak istimewa. Alim suka berkongsi dengan jiran. Di sini jelas menunjukkan Alim berkongsi buku kegemarannya dengan Sulaiman. Nilai baik hati,ikhlas dan jujur jelas tergambar dalam diri Alim. · Sulaiman: - Seorang anak lelakiberumur 9 tahun. - Jiran sebelah rumah Alim. -Seorang yang pemurah. |
·
“Sulaiman bertanyakan soalan seperti
“Kamu beri saya buku ini, Alim?” kerana Sulaiman tidak pasti bahawa buku itu
diberi oleh Alim ataupun dipinjam.” Persoalan
begini Cuma memerlukan pengesahan daripada pihak sulaiman. ·
Aisyah keliru dan memnimbulkan persoalan
seperti, “Kenapa dengan abang ibu”? kepada Ibu. Persoalan
daripada Aisyah juga memerlukan jawapan supaya mereka faham dengan keadaan
Alim. |
Jadual 5: Andaian
dalam Cerita Sosial
Gambar Kehadiran
Ulasan
Catat Ulasan